Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Κεφ. Ι – Γιορτάζουμε με την Υψιπύλη!

Μύρινα, 25 Μαΐου 2022

Μαθητές και μαθήτριες, γονείς, εκπαιδευτικοί και πλήθος κόσμου συμμετείχαν στη γιορτή που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος πολιτιστικής εκπαίδευσης «Πού κρύβεται η Υψιπύλη;» στις 21 Μαΐου, στον Χώρο Τέχνης «Αποθήκη», στη Μύρινα της Λήμνου. 

Το πρόγραμμα «Πού κρύβεται η Υψιπύλη;», το οποίο εγκαινιάστηκε στις αρχές Απριλίου, γιόρτασε το πρώτο του Κεφάλαιο, τον πρώτο κύκλο δράσεων που περιελάμβανε δύο εκπαιδευτικούς περιπάτους σε εμβληματικά τοπόσημα της Μύρινας και του Μούδρου, συνδεδεμένα με σημαντικά γεγονότα του 20ού αιώνα και με τους δύο Παγκόσμιους πολέμους που τον σημάδεψαν. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες είχαν την ευκαιρία, χωρισμένοι σε ομάδες, να αποτυπώσουν με σχέδια και ακουρέλες όσα τους ενέπνευσαν σε αυτές τις διαδρομές, σε μια σειρά τεσσάρων εικαστικών εργαστηρίων για κάθε ομάδα.

Η γιορτή της 21ης Μαΐου εγκαινίασε την έκθεση με τα έργα των παιδιών και έδωσε την ευκαιρία στην τοπική κοινότητα να γνωρίσει καλύτερα το πρόγραμμα και τους συντελεστές του. Αποτελούνταν από τρία μέρη:

Μέρος 1ο – Μαθητική διαβούλευση 

Μικρή μαθητεία στις συμμετοχικές διαδικασίες, στο πλαίσιο της οποίας παιδιά των Γυμνασίων Μούδρου και Μύρινας, χωρισμένα σε τρεις ομάδες, αναζήτησαν σημεία συγκλισης σε θέματα σχετικά με το περιβάλλον, την αρχιτεκτονική κληρονομιά και τον διαγενεακό διάλογο. Τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν από τον Πρόεδρο κάθε ομάδας και μεταφέρθηκαν στο Βιβλίο της Υψιπύλης, επικυρωμένα από το Προεδρείο που αναδείχθηκε με κλήρωση στην αρχή της διαδικασίας.

Μέρος 2ο – Παρουσίαση του προγράμματος

Το πρόγραμμα και τις δράσεις του πρώτου Κεφαλαίου παρουσίασαν οι διοργανωτές και επιστημονικοί συνεργάτες του προγράμματος.

«Τo πρόγραμμα αυτό γεννήθηκε από την αγάπη για τη Λήμνο. Κι από την ανάγκη να ανακαλύψουμε την ιστορία και τις ιστορίες της», ανέφερε η Αγγελική Τσέλιου, συντονίστρια της ΑΜΚΕ Places & Traces. Και συνέχισε: «Για να το πετύχει αυτό, το πρόγραμμά μας ψάχνει επίμονα πίσω από όλα αυτά που μας περιβάλλουν […], αυτά που επιβιώνουν στην επίσημη ιστορική καταγραφή αλλά και στη συλλογική μνήμη. Στόχος μας, να […] αναβαθμίσουμε την καθημερινή εμπειρία μας σε αυτόν τον τόπο. Να τον αγαπήσουμε από την αρχή και να σταθούμε με αίσθημα ευθύνης απέναντί του. Ιδανικοί συνομιλητές και συνοδοιπόροι σε αυτή την προσπάθεια αναδεικνύονται για μία ακόμη φορά οι μικρότεροι κάτοικοι του νησιού, οι Λημνιές μαθήτριες και οι Λημνιοί μαθητές. Που, μέσα από ένα ταξίδι ανακάλυψης και καλλιτεχνικής δημιουργίας, μαθαίνουν – για να μάθουν κατόπιν και σε μας τους μεγαλύτερους – ότι η γνώση φέρνει την οικείωση και η οικείωση τη φροντίδα», κατέληξε η κ. Τσέλιου.

«Το πρόγραμμα «Πού κρύβεται η Υψιπύλη;» αναπτύσσεται σε τρία Κεφάλαια», εξήγησε η Θέκλα Φιλίππου, Πρόεδρος Δ.Σ. του Λυκείου των Ελληνίδων Λήμνου. «Το Κεφάλαιο Ι, που υλοποιείται τώρα, εμπνέεται από τον 20ό αιώνα και τους δύο Παγκόσμιους πολέμους που τον σημάδεψαν. Θα ακολουθήσουν άλλα δυο κεφάλαια που θα εμπνέονται από την εποχή του Βυζαντίου και της Τουρκοκρατίας και από τα αρχαία χρόνια». «Η ομάδα συμβούλων που ανέλαβαν να μας καθοδηγήσουν, εκτός από την κ. Παπαπαναγιωτου εκπαιδευτικό, φιλόλογο και Διευθύντρια του Γυμνασίου Μούδρου και τον κ. Μπλιάτκα εικαστικό, καλλιτεχνικό υπεύθυνο του χώρου Τέχνης Ώχρα Μπλε που βρίσκονται σημερα μαζί μας, αποτελείται επίσης από τους: Δρα Δέσποινα Δούκα, εκπαιδευτικό, φιλόλογο, Διευθύντρια του 2ου ΓΕΛ Αγίας Παρασκευής και ειδική επιστήμονα, συνεργάτη του Ι.Ε.Π., τον κ. Δημήτρη Πλάντζο, Καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας στο ΕΚΠΑ και τον κ. Θεόδωρο Μπελίτσο, καθηγητή χημείας, και συγγραφέα ιστορικών και λαογραφικών βιβλίων», συμπλήρωσε η κ. Φιλίππου.

«Η σημερινή μαθητική διαβούλευση, η παρουσίαση του προγράμματος, η μαθητική έκθεση και η μαθητική παράσταση αποτελούν μια γιορτή», ανέφερε στο σύντομο χαιρετισμό της στην εκδήλωση η Δρ Δέσποινα Δούκα. Και συνέχισε: «Ο δρόμος της Υψιπύλης, όμως, δεν σταματά εδώ. Στα επόμενα δύο χρόνια θα έχουμε τη χαρά, ακολουθώντας τη Λημνιά βασίλισσα, να περιπλανηθούμε και πάλι στη Λήμνο μας, σε άλλους τομείς του παρελθόντος και του παρόντος της, και να οραματιστούμε το μέλλον της.»

«Η σημασία ενός τέτοιου προγράμματος στην παιδαγωγική συγκρότηση, την ιστορική γνώση και την έκφραση των δημιουργικών δεξιοτήτων των μαθητών είναι μεγάλη», υπογράμμισε η φιλόλογος και διευθύντρια του Γυμνασίου Μούδρου, Μαρία Παπαπαναγιώτου. «Γιατί δίνει ώθηση στο ομαδοσυνεργατικό πνεύμα, ενώ τα παιδιά ωφελούνται από τη βιωματικότητα της δράσης, τη γνωριμία με τον τόπο και με την άυλη πολιτιστική κληρονομιά του. Μαθαίνουν να βλέπουν, να παρατηρούν κι όχι απλά να προσπερνάνε. Μέσα από τη μαθητική διαβούλευση, που αποτέλεσε τον επίλογο των δράσεων με τα σχολεία, οι μαθητές εξοικειώνονται με τις συμμετοχικές διαδικασίες και ωθούνται στην ενεργό πολιτειότητα», κατέληξε η κ. Παπαπαναγιώτου.

Σχετικά με τον καλλιτεχνικό σχεδιασμό του προγράμματος, ο εικαστικός Νικόλας Μπλιάτκας ανέφερε: «Βαδίζοντας παράλληλα με τη φιλοσοφία και τους σκοπούς του προγράμματος, σχεδιάσαμε εικαστικά εργαστήρια για τα παιδιά του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Ο στόχος ήταν αρχικά να δώσουμε μορφή στην Υψιπύλη, να φανταστούμε πώς μπορεί να έμοιαζε και να την τοποθετήσουμε σε ένα περιβάλλον σχετικό με το νησί της Λήμνου. Τα αποτελέσματα δείξανε ένα ποικίλο και πολυσχιδές πρόσωπο, από τη μια μεριά την κόρη και από την άλλη μια δυναμική γυναίκα

με σκοτεινό χαρακτήρα κάποιες φορές. Σε δεύτερο επίπεδο τα παιδιά ασχολήθηκαν με τα κτήρια-τοπόσημα του πρώτου κεφαλαίου. Τα εργαστήρια τους έδωσαν την ευκαιρία να ξεδιπλώσουν δημιουργικά τις εικόνες, φανταστικές και πραγματικές, ενώ παράλληλα απέκτησαν δεξιότητες στο χρώμα και το σχέδιο.»

«Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τον μύθο της Υψιπύλης!», σημείωσε ο Νίκος Δέδες, εικαστικός,

υπεύθυνος των εργαστηρίων του προγράμματος. «Αφού συμμετείχαν στους εκπαιδευτικούς περιπάτους […] κλήθηκαν να αποτυπώσουν στο χαρτί τα δικά τους έργα: από ένα πορτρέτο της “δικής τους” Υψιπύλης και αρχιτεκτονικά στοιχεία των κτηρίων που επισκέφθηκαν. Στη συνέχεια, δούλεψαν συλλογικά δύο μεγάλης επιφάνειας έργα, με έμπνευση από το τοπόσημο αναφοράς του πρώτου Κεφαλαίου, το Χριστοδουλίδειο Μέγαρο.»

Μέρος 3ο – Μια παράσταση-εκπληξη!

Τα «Λήμνια κακά» και ειδικότερα η ομαδική ανδροφονία, το πιο σκληρό ίσως κεφάλαιο του μύθου της Υψιπύλης, ζωντάνεψε με τρόπο εντυπωσιακό από τα παιδιά της Γ΄ τάξης του 3ου Δημ. Σχολείου Μύρινας. Και κατόρθωσε όχι μόνο να συγκινήσει τους θεατές, αλλά και να γεφυρώσει τις δύο όχθες του μύθου, την αρχαία του παράδοση με την εξέλιξή του, όπως την περιγράφει το πρόγραμμα «Πού κρύβεται η Υψιπύλη;». Όλα αυτά, υπό την μπαγκέτα της θεατρολόγου του σχολείου, Ελένης Κανονίδου, και της δασκάλας της τάξης, Γεωργίας Βάνα.

Η μαθητική έκθεση, που φιλοξενείται στον Χώρο Τέχνης «Αποθήκη», στο Λιμανάκι της Μύρινας, θα διαρκέσει μέχρι την Παρασκευή 27/5. 

Ώρες επίσκεψης: 7-9 μ.μ.